Nu introducerar Google några nyheter och verktyg som underlättar för dig att avgöra om en sida är mobilvänlig. Syftet är att hjälpa mobila användare att få en bättre användarupplevelse.

Finns det något mer irriterande än att klicka sig vidare från Googles sökresultat i mobilen och hamna på en sida som inte är anpassad för mobiltelefoner? Texten är för liten, det går inte att navigera eller klicka på länkar och det är omöjligt att hitta den information du letar efter. Jag som besökare blir irriterad, stänger ner sidan och väljer en annan sida som funkar bättre. För dig som företag innebär det en frustrerad kund och möjligen en förlorad affär.

Mobilvänlig sida

Nu introducerar Google några nyheter och verktyg som underlättar för dig att avgöra om en sida är mobilvänlig. I de mobila sökresultaten dyker det upp en etikett ”mobile friendly” intill webbplatser som är optimerade för mobila enheter. Se exempel i bilden ovan. 

En sida kan få etiketten mobilvänlig om den uppfyller följande kriterier:

  • Undviker mjukvara som vanligtvis inte används på mobila enheter, t.ex. Flash
  • Texten är läsbar utan att besökaren behöver zooma in
  • Innehållet anpassar sig på skärmen så att användaren inte behöver scrolla i sidled eller zooma
  • Länkarna är placerade med tillräckligt avstånd från varandra så att det går lätt att klicka på dem

Google tittar också närmare på om mobilanpassade sidor ska vara ett kriterium när sökresultaten rankas – alltså att mobilanpassade sajter får en fördel i rankingen. Det här är ännu en stark signal från Google om vikten av tillgänglighet i mobiltelefoner.

Men, hur vet man om ens sajt är mobilanpassad?

Google har också lanserat ett verktyg där du enkelt kan kontrollera om din webbplats uppfyller kraven. 
Här kan du testa verktyget och se vad Google säger om mirror.se

Har du frågor och funderingar kring mobilanpassning eller responsiv design, hör av dig till oss så berättar vi mer om hur vi kan hjälpa dig med din webbplats.