Ett nytt år står för dörren och det är dags att blicka framåt. Vilka digitala trender kan vi förvänta oss under 2016?

Konsultbolaget Acando har listat de viktigaste trenderna under det kommande året, ur ett företagsperspektiv. Här följer några av dem:

  • Alla verksamhetsprojekt blir digitala - ställer krav på högre digital kompetens
  • Snabbare strategiprocesser - ställer krav på nya processer och generell digital mognad i organisationen
  • Molnet är standard - majoriteten av alla projekt väljer molnteknologi. Ställer stora krav på IT-avdelningarna att vara relevanta och rådgivande.
  • Digitalt mervärde – digitala tjänster förstärker fysiska produkter och ökar värdet på ett erbjudande
  • Avancerad analys – datadriven analys byggs in i princip allt. Exempelvis inom juridik, sjukvård, marknadsföring
  • Virtuell verklighet skapar nya möjligheter

Här hittar du hela listan   

Till sist några heta tips från tre specialister inom digital marknadsföring och sociala medier om vad som kan vara nyckeln till framgång år 2016

  • Video blir troligtvis den hetaste trenden för företag och organisationer. 
  • "I en värld där det blir allt svårare att tränga igenom mediebruset har video potential att berätta historier, väcka känslor och förklara"
    - Jerry Silfwer, internationell föreläsare om digital kommunikation och bloggar på på doctorspin.me
  • Kunden och medarbetaren som varumärkesambassadör.
  • "En genomsnittlig person har 300 kontakter i sina sociala medier som de använder regelbundet. Drivkraften för att sprida innehåll om ett varumärke är främst känslomässig, inte ekonomisk. Människor vill uppfattas som intressanta, roliga eller omtänksamma. Betalningen är uppmärksamhet och positiv förstärkning av åsikter och beteenden"
    - Jackie Kothbauer, personlig varumärkesexpert
  • Mobile only. 
  • "Det mobila webbanvändandet har nu passerat datoranvändandet på "The Big Five", Google, Facebook, Youtube, Instagram och Linkedin. Datorn är ett arbetsverktyg men mobilen har blivit vår bästa vän och livspartner i livet"
    - Peter Mackhé, digital mediastrateg 

Källa: www.dagensanalys.se Där kan du också läsa hela artikeln