Utmaningen
Den gamla webbplatsen hade blivit föråldrad – både till innehåll och funktion. Strukturen var svår att navigera, redaktörerna upplevde verktyget som tungrott och motivationen att arbeta med webben var låg.
– Vi ville att hemsidan skulle vara lättare att använda och logiskt uppbyggd, säger Stefan Andersson, ansvarig projektledare på kommunen.
En av de stora utmaningarna i projektet var att rensa, strukturera och paketera om innehållet.
– Det tog ganska lång tid för oss innan vi landade i vad som skulle vara den bästa vägen för oss. Det var mycket mer tidskrävande än vad vi insett från början. Vi ville ju inte bara presentera oss på samma sätt som innan utan vi ville försöka ta tillfälle i akt att förbättra kommunikationen utåt, berättar Stefan.


Lösningen
Samarbetet med Mirror blev en nyckelfaktor för att projektet skulle nå hela vägen fram.
– Jag fick massor av råd och stöd under processen och är väldigt nöjd med jobbet som utfördes. Hemsidan blev jättefin och det blev ett stort lyft för Jokkmokks kommun, säger Stefan.
Projektet drevs i nära dialog – från strukturering av innehåll och UX-design till lansering och vidareutveckling.
– Närheten till Mirror uppskattar jag mycket, det är lätt att bolla våra tankar med er och vi har hela tiden ett idéutbyte. Så fort vi har frågor och funderingar är det väldigt lätt att gå vidare med det till er och se om det är praktiskt görbart. Ni kommer ofta med förslag på flera olika lösningar, berättar Ylva Maria Pavval, kommunikationsstrateg på Jokkmokk kommun.
Resultatet
Den nya webbplatsen har tagits emot med öppna armar – både av invånare och internt i organisationen.
– Den är snygg, det är lätt att hitta, och vi ser att folk hittar svar på frågor de annars skulle ha ringt oss om, säger Ylva.
Även internt är den nya webbplatsen uppskattad och har skapat ett driv och motivation som saknades i den gamla.
– Det finns ett stort intresse av att lära sig Umbraco och en glädje och nyfikenhet att arbeta med webben. Våra medarbetare känner en stolthet i att använda och hänvisa till den nya webbplatsen, säger Ylva.
Särskilt nöjda är de över att tillgängligheten förbättrats – något som prioriterats genom hela processen.
– Utifrån mitt perspektiv är jag jätteglad för det jobb som har gjorts i utvecklingen av sajten för att säkra tillgängligheten. Jag är otrolig tacksam, det finns väldigt bra förutsättningar att arbeta utifrån, berättar Ylva.

En webb för framtiden
De mål som sattes upp i projektets början har infriats. Den nya webben är en modern och tillförlitlig kanal för kommunikation – där invånarna snabbt hittar det de söker och kommunen sparar värdefull tid.
– Målen har verkligen uppfyllts och det finns en glädje med webben. Den största vinsten är att folk hittar svar på sina frågor på hemsidan. Det är ett direkt kvitto på att vi lyckats nå ut med rätt information, säger Ylva.
För andra kommuner som funderar på att göra en liknande resa har Stefan ett tydligt tips:
– Förankra ett webbplatsbyte ordentligt internt innan ni startar projektet. Då blir det lättare för alla att hitta motivationen att arbeta med den nya hemsidan, om alla är på samma spår.
Är du också intresserad av en ny webbplats?
