Som ny användare kan det kännas svårt att hantera all information som Google Analytics kan erbjuda. Ett tips är att endast fokusera på några få områden i början.

För nybörjare är följande standardvyer ett bra alternativ att börja med:  
- Besökare
- Trafikkällor
- Målsidor

 

 undefined

Besökare 

För att kunna genomföra förbättringar på din sida är det bra att följa statistiken för besökare. Den ger dig svar på vem som besöker din webbplats, hur många sidor de tittar på och hur länge de stannar i genomsnitt per sida. Utifrån den informationen kan du göra din egen analys och vidta åtgärder som gör din webbplats ännu mer attraktiv för besökarna. 

Många sidvisningar per besökare behöver däremot inte betyda att intresset är stort. Titta därför också på tiden som besökaren spenderat på respektive sida. En besökare som snabbt klickar sig vidare kanske inte har hittat det som hen letar efter.

Statistiken för webbplatsens avvikningsfrekvens ger dig också värdefull information. Den visar den procentuella andelen besökare som kommer till en sida på din webbplats, men sedan inte klickar sig vidare till någon annan sida på platsen. En avvisningsfrekvens på exempelvis 40 procent innebär att fyra av tio besökare har klickat in sig på din sida, men sedan lämnat den.

Håll regelbunden kontroll på siffrorna i statistiken för att se när toppar och dalar inträder. Det är en bra hjälp om du vill försöka hitta orsaken till skillnaderna för att kunna vidta förbättringsåtgärder som höjer sidans status.

Målsidor

Målsida är den sida som besökaren först landar på vid besök på din webbplats. Eftersom sökningen oftast sker via sökmotorer, innebär det att de flesta först hamnar på en undersida.

Därför är det viktigt att undersidorna på din webbplats är lättnavigerade. Annars riskerar du att dina besökare istället lämnar sidan till förmån för någon annan webbplats. Hög avvisningsfrekvens på en målsida kan vara ett tecken på detta.

Att hålla koll på avvisningsfrekvensen är ett bra sätt att se om dina förändringar och förbättringar på webbplatsen har haft avsedd effekt. Med hjälp av statistiken får du en fingervisning om innehållet på din sida är tillräckligt bra eller om det behöver förbättras ytterligare.

undefined

Trafikkällor

Trafikkällor ger dig en översikt av vilka tjänster eller sajter som skickat besökare vidare till din sida.

Där kan du få information om:

- Direkttrafik – hur många användare som själva skrivit in din webbadress i webbläsaren
- Söktrafik – hur många som kommer via sökmotorer, i huvudsak från Google när det gäller Sverige

Där redovisas även webbplatser som driver trafik till din sida. Dessutom kan du följa trafik från AdWords-kampanjer och även se vilka sökord som tagit besökaren till din sida.

Varifrån trafiken till din sida kommer och hur den har hittat dit, är ett viktigt mått för att analysera vilka kanaler som fungerar bäst i marknadsföringsarbetet.

Till en ny webbplats kommer trafiken oftast från tre olika segment
• Direkt trafik via sidans webbadress
• Betalade annonser
• Sökningar på verksamhetens namn eller varumärke

Arbeta aktivt

Om du arbetar aktivt i sociala medier och har optimerat din webbplats för sökmotorer kommer trafiken till din sida att förändras. Den största delen av besöken kommer då troligen från organiskt sök och via länkar.

Bäst är att försöka få en mix av hänvisningstrafik, direkt trafik och organiskt sök. Då blir din sida inte lika beroende av förändringar som du inte kan påverka, som att Google till exempel förändrar sin algoritm, vilket händer med jämna mellanrum.

Det här är ett litet axplock ur alla de möjligheter Analytics kan erbjuda dig.

Vill du veta mer?
Tveka inte att kontakta Christer Josefsson på Mirror webb
christer.josefsson@mirror.se