Ett nytt team med kommunikation och innehåll i fokus. Det blir verklighet när Mirror nu spetsar kommunikationserbjudandet och tillsätter nya tjänster. ”Det känns som ett naturligt steg för oss”, säger Christer Josefsson, affärsområdesansvarig webb.

 

Nu växlar Mirror upp och satsar ytterligare för att kunna hjälpa kunder med kommunikation och innehåll. Ett nytt team bestående av bland annat kommunikationsansvarig, UI- och UX-designer, illustratör, webbutvecklare och projektledare håller på att ta form. Målet är att kunna hjälpa kunder med helhetslösningar – från teknik till tjänster, design och innehåll i form av text, foto och rörligt.  

- Med den nya satsningen kan vi i ännu större utsträckning hjälpa kunder att skapa kvalitativt innehåll anpassat för olika kanaler. Det känns som ett naturligt nästa steg för oss, säger Christer Josefsson.

 

I samband med satsningen skapas en helt ny roll – nämligen rollen som kommunikationsansvarig och teamledare. Sabina Lundström (fd Nilsson) kommer att ta sig an den uppgiften. Sabina började sin yrkesbana som journalist 2012 och har arbetat med både tidning, webb och tv/webb-tv inom Norr Media. Senaste åren har hon arbetat med kommersiella uppdrag, bland annat som kommunikatör, teamledare och försäljningschef.  

- Jag är en person som brinner för att skriva och skapa relevant innehåll på olika sätt. Samtidigt drivs jag av utveckling och ser därför verkligen fram emot att få vara med och utveckla den här nya satsningen tillsammans med gänget på Mirror, säger Sabina Lundström. 

 

Vad kan du hjälpa kunder med? 

- Det mesta som har med kommunikation att göra. Det kan till exempel vara att ta fram kommunikationsstrategier, skriva copy, fota, filma och hålla utbildning i sociala medier.   

 

I teamet ingår bland annat Johanna Palo som arbetar med UI- och UX-design. Johanna, som studerat teknisk design vid Luleå tekniska universitet, har arbetat på Mirror sedan juni 2022. Hon har tidigare främst arbetat med interna projekt.

- Det känns väldigt spännande att vara en del av den nya satsningen. Jag är en nyfiken person och jag älskar att lära mig av andra. Det har jag stor nytta av inom mitt yrke som UX-designer där det handlar om att förstå behov och översätta det till faktiska produkter och tjänster, berättar Johanna.

 

UX-design är en förkortning av user experience design, och handlar förenklat om designarbete som förbättrar användarnas upplevelse av en tjänst eller produkt vilket leder till nöjdare kunder, träffsäkra tjänster och ökad lönsamhet för företaget. 

- Det är en process och metoder för att lära känna användarna, förstå deras drivkrafter och hur vi genom att lösa deras problem kan göra deras liv lite lättare, säger Johanna.

Johanna Palo, UX-designer på Mirror
Johanna Palo, UX-designer på Mirror