Konsumenternas förändrade köpvanor skapar nya möjligheter för den traditionella handeln. Trenden benämns click and collect, klicka och hämta.

Konceptet innebär att handlarna erbjuder sina kunder att köpa varorna på nätet för att sedan hämta dem i butiken. Något som visat sig skapa merförsäljning.

Den största vinsten för handlarna ligger i att kunderna besöker dem två gånger – en gång på webben och en gång fysiskt. Det skapar två tillfällen till merförsäljning.

Större sortiment

En annan fördel är att sortimentet kan utökas utan att butiksytan behöver växa. Alla butiker oavsett storlek, har via e-handel tillgång till samma sortiment. Men även kunderna vinner fördelar. När de besöker butiken vet de att det de vill ha redan finns där.

Ökande merförsäljning

Kalix Maskiner arbetar med konceptet. Ett bra sätt att nå ut till alla kundkategorier, tycker säljchef Mats Nilsson.  

- Dessutom får vi möjlighet att visa upp vår butik när varan hämtas hos oss. Ska man vara med på banan gäller det att följa med utvecklingen. 

I fyra år har butikskedjan Kicks arbetat med e-handel och erbjudit hämtning i butik. 

- Vi följer löpande vår merförsäljning och det är tydligt att den ökat, säger Kicks e-handelschef, Jenny Vesterlund till magasinet Computer Sweden. 

Fakta e-handel

E-handelns tillväxt i Sverige ökade under tredje kvartalet 2015 med 16 procent.

Starkast tillväxt visade bygghandeln, som ökade med 39 procent.

Sportvaror och livsmedel ökade med 36 respektive 35 procent.

72 procent av konsumenterna e-handlade varor under kvartalet.

Av dessa e-handlade 22 procent med hjälp av sin mobiltelefon

30 procent e-handlade från utländska sajter.

Två av tre personer har använt sin mobil i inköpsprocessen av en vara under kvartalet.

Främsta anledningen till att man gör köp via mobilen är att den ofta är den närmaste enheten till hands.

Källa: E-barometern